torsdag 17 april 2008

I VÅRT SOVRUM.....

....står en gammal byrå som jag ärvt efter min mormor och morfar. Från början var den brun och ådringsmålad, men jag mitt dumma nöt lutade av den!Så dum var man på den tiden....alla målade möbler skulle lutas av. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska måla byrån vit eller inte. Jag tror i och för sej att den skulle bli fin i vitt.....eller kanske någon annan färg.....vad tycker ni?


På byrån står och ligger en hel del ärvda, köpta och "fådda" saker.
Pigtittaren har jag köpt för en hundring på Ta tillvara här i Falun.
Till höger sitter min gamla slitna nalle som jag fick av min moster när jag var liten.

Det här är just nu min käraste sak.....en ram med ett roligt budskap som jag och familjen fick av vår äldsta dotter och hennes sambo på alla hjärtans dag.
Budskapet lyder: Vad är det som ska hända?
Vad är det som ska ske?
Vänta några månader så ska ni nog få se !



Jag ska nämligen BLI MORMOR!
Och jag är så himla glad =))
Äntligen kommer efterrätten, som jag längtat så länge efter!!!!!


*************


På byrån ligger också en gammal bibel från 1862(ärvd) ett par gamla glasögon (inropade på auktion) och ett nytt kors (köpt på Atmosphere i Göteborg)


Där ligger också en porslinsbok som jag ropat in på Tradera.

En likadan hade jag när jag var liten, men den har gått sönder, så jag blev så glad när jag vann auktionen på den här.


Det här är en lite silvrig ask i form av en bibel (ärvd). Inuti så ligger det en massa små lappar med bibelcitat. Bredvid asken ligger en brosch som jag ärvt från min mamma.


*************



Nu känns det i alla fall som om våren har kommit! Äntligen!!!!

Hoppas ni får en skön helg.....det tänker i alla fall jag ha!



Kramizar från mej!

23 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så vackra saker du visar - den där broschen är gjord av markasiter. Jag är lite såld på sådana - dom har så vacker fär!

Kram Maud

Dubbelörn sa...

Tänk det är något som jag också kan se framemot, att få bli farmor. Men jag hoppas ändå det dröjer en 10 år sisådär ;)

Kram

Smultronstället sa...

Heeej:)

Å så många fina gamla saker du har.

Frågar du mej så tycker jag att byrån skulle vara jättefin,som vit åxå. Pigtittarn e åxå charmig.

Njut av vårvädret, det ska visst stanna ett tag.HÄRLIGT!

Må så gott
kram M

Poppins sa...

Grattis, mormor!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja, hihi vi hade då verkligen lika bilder och saker. Bla den där silverbibeln med lappar i har jag också =)
Byrån skulle bli helt underbar vit. Är även själv på väg att måla en byrå vit =)...och gissa vad jag har på den...jo en brun pigtittare!!!
Så roligt för dig att bli mormor!

Kramisar Anita

Hjärtats saga sa...

Hejsan!
Vilka fina bilder du visar. Jag skulle nog måla byrån vit - jag tror absolut inte att du kommer att ångra dig - men skulle du det, ja då är det ju bara att luta av den igen. ;)
Grattis att du ska bli mormor - jag förstår att tavlan får stå på hedersplats tills den lille kommer på bild. Jag hoppas att jag också snart kan få bli farmor, det skulle vara så jätteroligt.
Ha det så bra och hälsningar från Kerstin

Tvert-om-tanten sa...

Først og fremst: GRATULERER SOM "BLIVENDE MORMOR"!!! Det blir nok kos :-)
Ja, tenk så dumme vi var på nittitallet da alt skulle lutes... Kanskje vi om noen år sier "så dumme vi var, malte allting hvitt!"...? Hm... Man bør tenke seg om før man gjør noe med møbler som man har arvet, iallfall. Kommoden din ville jeg nok ha malt, enten hvit eller iallfall en lys kulør; grått, antikkhvit...
Mange fine ting oppå kommoden din :-)
God helg ønskes mormor med familie og katter (de hører vel med i familien, men...)
Klem

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så roligt att du ska bli Mormor! Det måste vara jättespännande att följa detta nu... Ett jättegrattis till det!
Mycket fina saker du visar...riktiga "Mormors-saker" om du frågar mej...och det passar ju jättebra i det här inlägget...
Byrån är fin som den är, men det är mer hållbart med en målad byrå... Jag har också haft mycket avlutat, och det har blivit så fult under åren, kanske man skulle skött om det på ett annat sätt, men,men...så har jag inte gjort.
Så därför har jag målat om många avlutade möbler, och nu ser man inte fläckarna längre.
Kram
Marie

Lily of the valley sa...

Vad härligt, mormor! Grattis :D
Ha en härlig helg
kram Lily

n o r d i n g å r d e n sa...

Klart en mormor ska ha fina läsglasögon till bibeln; ) Grattis! Byrån är jättefin,men så var det ju, allt skulle lutas av... visst hade den varit fin brun i dag men, inte deppa, den skulle bli skitfin i vitt el ljust grått!! Mycket läckra pas¨sande stilleben du har på den! Ha en mysig solig helg! Masri.

Där Rosor Aldrig Dör sa...

GRATTIS!!! Kul att du ska bli mormor =)

Guud vad jag känner igen mig i det där ang avlutning, tidigare var jag helt såld på det, allt skulle vara avlutat..men jag tycker att de kan vara fint nu oxå, men vitt är ändå ett strå vassare.

Ojj, så många fina saker du ärft,fått & in handlat!!!
Den där broschen känner jag igen, tror att min farmor hade en sådan. Söt!

Trevlig helg Gunn!
Kram Benita

C De-sign sa...

Vilka fina bilder på fina saker du visar!!! Det är svårt med byrån, jag har också en del avlutade skåp.....men jag vet inte...tycker att det är fint med vitt också. Men man kanske ska behålla några avlutade saker..... i vilket fall som helst är den fin!!!! Våren är äntligen här! Önskar dig en fin helg!
Kram fr C

Guldkorn i min vardag! sa...

Måla eller inte måla det är frågan?
Svårt att råda men om den vore mi så skull den nog bli vit tror jag.
Kul att du också ska få efterrätt, rättvist tycker jag, och så fint upplagt i ramen ;-)
Ler när jag ser sakerna på byrån, känner igen från mitt hem, måste ha varit en modefluga för exakt en sån porslinsbok med Gud som Haver bönen och en sån silvrig öppningsbar bibel med bibelcitat fanns hemma hos oss också.
Grattis säger jag till dig vännen!
Kram Ulla-Bella

Stina sa...

Byrån skulle bli superfin i vitt. Men jag tycker att den är lika fin som den är. Kramis:-)

Unknown sa...

Så många vackra saker du visar,broschen är ju jättesöt,jag samlar på olika broscher,fick en ny till födelsedagspresent,tack för din gratulation,blev så glad!!!
Byrån är väldigt fin skulle säkert bli fin vitmålad!Fina biblar och så vacker bönebok i porslin!
Stooort Grattis till att du ska bli farmor inom en snar framtid,så roligt!!!Ha en underbar Lördagskväll!

Varm Kram Maria

Unknown sa...

Ps,pigtittaren är jättetjusig,sådan skulle jag vilja ha!=D

Kramar Maria

Livet och träning sa...

Vilken härlig blogg du har,älskar katten som ligger på datorn.
byron skulle bli ursnygg som vit.
GRATTIS MORMOR!!!
Trevlig helg y.

Birgitta sa...

Ja, det är svårt det där med färg eller inte, har ju själv varit en avlutare förr, men så är det ju, det ändrar sig smaken. Kan inte råda för jag vet inte. Mysiga saker som ligger på din byra, ärvda saker betyder så mycket och mer och mer ju äldre man blir tycker jag. Och vilken glad överraskning du fick då, jag gratulerar så jättemycket och hoppas att allt går så bra det kan. Själv får jag vänta ett tag till verkar det som, är väl inte "mogen" för att bli mormor kanske. Ha en fortsatt bra helg och kramar. Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

Grattis till väntan på barnbarnet! Förstår att du längtar!

Din byrå är så fin som den är! men jag har en nästintill likadan och den är vit, så den blir fin i det också! Min var vit då jag fick den som arv från min mormor....

Ha en mysig söndag! Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Grattis, kul! Är det redan avlutad, kan du ju måla vitt, annars är det ju synd att måla allt vitt...

linnea-maria sa...

Oj vilka fina bilder du bjussar på!!! Tack för gissningen på min blogg. Du var otroligt nära. Ja mina närmaste arbetskamrater är faktiskt mekaniker och karlar men själv jobbar jag som produktionsingenjör. Jag tror faktiskt att jag trivs bäst att jobba med män (så länge de inte pratar golf). kram /linnea-maria

Ett hus i vitt sa...

Grattis till mormor!! Vad spännande!!Vilken jättefin byrå du har! Den var ju jättefin som avlutad under den eran, nu tycker jag själklart att den kan få bli vit! Kul att den får följa så många år med fast i olika skepnader :-). Hoppas att du kan ta dig till Uthuset i Gävle, så mysigt och så roligt att prata med söta Helena. Gå in på hemsidan under fliken "butiken" så hittar du öppettider och karta. www.uthuset.com Kram, Anette

Lavendel & Romantik sa...

GRATTIS snart mormor....ohhh det är så härligt.....Klart du kan måla byrån den skulle bli så snygg, det är ju ingen fara iochmed att du redan lutat den...Annars är det synd om det är orginal färgen...Kram på dig/Majsan...Allt annat var ju också snyggt på bilderna..glömde blev så glad över mormor nyheten..