tisdag 24 april 2007

MITT BLÅA SKÅP


Nu har värmen kommit tillbaka igen...Sköööönt!!!
Jag tänkte visa er ett av mina hörn i köket. Där har jag ett gammalt dalaskåp, som jag ärvt efter mina föräldrar. När jag var ung (yngre=) tyckte jag inte alls om skåpet...jag tyckte helt enkelt att det var fult. Och jag skulle då aldrig vilja ha det i mitt blivande hem. Men med åren och åldern ändrade jag smak och åsikt. så när dagen kom och jag och min bror skulle dela möbler och saker efter våra föräldrar var han och jag lika sugna på skåpet. Vi kunde inte komma överens om vem som skulle få det, så vi fick helt enkelt dra lott om saken.....och jag VANN!!!!!
Nåja, min bror blev inte lottlös han heller. Han fick ett gammalt väggskåp, från min mammas hem i Hälsingland. Och vi blev inte osams heller.Här kommer några bilder på skåpet.










Dala-skåpet är målat år 1843, men är äldre än så. En man som handlar med antika möbler sa att det är från 1700-talet. Det syns tydligen på de gamla handsmidda gångjärnen.

21 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken lycka att äga ett sådant skåp! Och som dessutom tillhört släkten!! Tänk va de gjorde vackra saker förr, nu kan de ingenting, i af inte i jämförelse...

Jag har inte haft så mycket bloggtid de här dagarna och missade ditt förra inlägg, du är så duktig, jag tar mej inte ens tid och ork att ut o gå!! Det blir bdadräkt med inbyggd korsett ; ) !

Ja, håller med har ju ingen sån laptop men jag tycker det är heljobbigt med en sån knapp att ratta, en mus till datorn är ett måste!! ( din blogg är verkligen mysig att besöka...)
Ha det bra så länge, hörs snart igen!! Mari.

Stina sa...

Tack, vännen!

Men du, vilket rejält gammalt skåp. Otroligt fint. Kram Stina

♥ Pia... sa...

Åhh så fint...och guva gott att ni inte blev ovänner ..vilket är väldigt lätt att bli i arvskiften ..fint skåp förresen..Själv håller jag och gubben på med att flytta svärfar till äldreboende...puuuh vad jobbigt och mycket att göra...sen finns ett helt hem att ta reda på sedan...men ja det blir ..sedan det...ha det sååå himla gott i solen om du nu har nån...här hos mej i värmlandskogen regnar det i kväll...

Lusthuset sa...

VILKET FANTASTISKT VACKERT SKÅP! Helt underbart. Vilken klenod. Lyckost. Kram

Lotten sa...

Underbart vackert skåp!

Stina sa...

Tack, gumman! Ja, 40 av mina hjärtan ska gå till butik i Skåne.
Hon vill ju sälja hon också, lilla Maja!

Puss Stina

Anonym sa...

Vilket vackert skåp!Jag tyckte inte heller om dom när jag var yngre,men genom att jag bor i hälsingland,så har vi också genom min mans släkt ärvt ett litet hörnskåp,som jag tycker passar bra in med dom vita möblerna,vi ska vara rädd om våra kulturminnen.

Poppins sa...

Det är verkligen så att man ändrar smak flera gånger här i livet. Vad kul att få ärva ett sådant fint skåp. Det roliga är att det passar in i alla miljöer, t o m ultramodernt.
Kram på dig!

Anonym sa...

Vilket underbart skåp du har.

Birgittas minnen sa...

Ja, visst är det tur att man ändrar sig och blir lite klokare med åren, för det blir man ju?! Man sätter mer värde på saker som har minnen i sig, det blir en ytterligare dimension förutom att det är snyggt också! Förresten är jag jätteavundsjuk på din bärbara dator. Maken ska köpa en säger han, då kan jag låna, hihi. Jag länkar din sida till mej, OK?

Christina sa...

Men åhh så fint!
Var stolt över det.

Anonym sa...

Vilket vackert skåp! =) Vilken tur du hade som vann lottdragningen! =) Och det är underbart att ha något som tillhört släkten oxå. Det är guld värt. =) Kram

My Lovely Home sa...

Tack för dina vänliga ord=)
Kram på dig

n o r d i n g å r d e n sa...

Tjingeling!! Härlig dag med nästan sommarbärme fast mulet, hoppas det blir så hela helgen!! Ha en bra fredag i morgon!! Mari.

Lime sa...

Ja, du drog en riktig vinstlogg. Himla fiffigt av er att dra lott tycker jag. Vill båda ha, så är det ju smart att göra så.
Det kommer bilder på mitt rutiga golv :-) Tänkte försöka få dit golvsocklarna först - dom är inte inköpta ännu.... Räknar med att bli klar i helgen. Ha dé!

Lin & Lavendel sa...

Väldigt vackert skåp! Ett fint hantverk!

Dubbelörn sa...

Vilket vackert skåp o underbart att ni båda blev nöjda.

Kramar

Anonym sa...

Va härligt med det gamla skåpet! Kul att få! Fin pelargon du visar oxå! Ha en bra dag!

n o r d i n g å r d e n sa...

Kikar bara in för att önska en trevlig fredag, I MORGON! Fniss..

Segdator har jag nu, misstänkt virus på den andra, den beter sig underligt... Ha en bra helg, men jag kikar in igen ngn gång innan valborg i af!! Mari.

Anonym sa...

Vi har ett precis likadant skåp med samma mönster men dock lite andra (mörkare)färger. Vårt är målat 1798. Det var väldigt kul att få se ett i princip likadant. Tack google :-) Mvh Christian

Anonym sa...

Hej.

Det här är ett gammalt inlägg, men gissar att du har skåpet kvar. Vet du varifrån det kommer? Någon anknytning till Gagnef? / Kim