fredag 13 april 2007

Kannor, kannor, kannor.....

Jag har kommit på att jag har en stor passion...nämligen kannor i olika modeller och åldrar. Jag har mest äldre kannor. En del är skamfilade och stötta en del saknar handtag, men dom får bo hos mej i alla fall. Alla har sin speciella charm. Flera av kannorna har jag ärvt och fått, några har jag köpt på loppis och auktioner. Jag letar ständigt efter "nya" kannor.
Idag har vi varit i stugan igen och då passade jag på att fotografera kannorna som bor där.
Här nedan ser ni bilderna.



Den lilla vita kannan kommer
förmodligen från en gammal dock-servis.
Kannan och fatet är en miniatyr av en tvätt-servis.
Den bruna kannan är en sirapskruka. Den saknar handtag
men jag gillar den ändå.


Kannan med blått mönster har jag ärvt.
De andra är inropade på auktion.



Ännu ett arvegods. En stor kanna som tillhört en tvätt-servis.

Nu vill jag önska er alla en trevlig helg med mycket sol och värme.

10 kommentarer:

Stina sa...

Ja, du hade minsann flera fina kannor. Jättefina. Tycker att de är så fina ihop. Puss/Stina

Lotten sa...

Här är en till som samlar på kannor... jag kanske visar några av mina kannor snart! Ha en skön helg du med!

Christina sa...

Vackra kannor!
Visst är det kul att samla på saker, själv samlar jag på karaffer.

Stina sa...

Tack...och stora kramen. Stina

Poppins sa...

Det var en trevlig samling. Gillade dina två arvegods i blått bäst. Och så den prickiga för jag är svag för prickar!

Stina sa...

Tack, gumman!
Den har jag köpt på Indiska. Såg att de har dessa kvar i Borlänge, i alla fall. Finns en mindre också. Puss

Dubbelörn sa...

Gilar också kannor, spec de lite gammeldags "bulliga" varianterna...
Problemet är väl bara förvaringen...
Kramar

Lavendel & Romantik sa...

Du hade ju många fina kannor jag samlar oxå på sånt....Ha en skön söndag Kram/Majsan

Eva Agnes sa...

Vilka absolut helfräcka kannor du har samlat. Jag kan inte heller motstå en kanna om jag ser den.
Tack för besöket på min sida i dag. Ja, färg förändrar totalt. Har man sedan en stor dunk vitfärg kvar sedan förra sommaren blir det billigt. Enda nackdelen är att allt får sig "en släng" av vitfäregen. :-)
Kramar Eva Agnes

Anna sa...

Oj, så vackra kannor. Du har en beige med en ros på nere i högra hörnet - den var urvacker.

Ha det fint!