tisdag 17 april 2007

Spetsar och gamla lakan

Ny dag och nya krafter....efter ännu en arbetsdag, dock inte lika jobbig som gårdagen.

En annan av mina stora passioner är gamla lakan och gamla spetsar. Jag ropar in på auktion och handlar på loppis. En del har jag också ärvt. Jag har en hel kista full med gamla fina överlakan och örngott med gamla spetsar på. Och en låda med spetsar i olika bredder och längder. Jag har väl lite projekt på gång med dom...ska bla. sy gardiner till sommarstugan av en del lakan. Och örngotten använder jag som kuddöverdrag till soffkuddar och prydnadskuddar. Jag visar några bilder på vad jag gjort med en del av lakanen och spetsarna.


Ett gammalt lakan
som jag ropat in på Tradera, klippte jag av och
gjorde en gardinkappa till sovrummet.





Jag klippte av baksidan på två Ikea-påslakan
och ersatte med gamla överlakan som jag vek över
ovansidan, så att det ser ut som om
man har täcke och överlakan.




















Detaljbilder på påslakanen.






Min "skattkista"
Gamla virkade och knypplade spetsar som
väntar på sin tur att användas.




Jag sätter spetsar på blomkrukor.....
och på lampskärmar........och en massa annat där jag
tycker att det behövs lite upp-piffning
Så nu vet ni vad jag använder mina
spetsar och lakan till......
Det kommer säkert flera bilder så småningom.

24 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så du är också en som kan skapa med händer o vara så där avundsvärt kreativ... *djup suck*

Har gamla lakan o örngott med spets o vackra monogram... men vad ska jag kunna göra av dem... *ännu djupare suck*

Kramar

Josefine sa...

Men gudarnas vad mysig blogg du har! :) Hit kommer jag igen! Kramar!!

Poppins sa...

Idén med lakanen var superbra. Har några lakan från svärmor som bara ligger i skåpet. Ska ta fram dem och se hur de egentligen ser ut.
Spetsen kring krukan tyckte jag om. Enkelt men vackert.
Kram på dig!

Eva Agnes sa...

Åh vad fint du gjort med spetsar och lakan. Fin idé.
Kramar Eva Agnes

Lin & Lavendel sa...

Vilken fin blogg du har!

Lusthuset sa...

Så fint det blev med spetsarna på lakanet. Verkligen mysigt. Vad kreativ du är. Spetsen på blomkrukan var också söt, den idén tror jag att jag norpar, har en del gamla ärvda spetsar som ligger och samlar damm och det är ju synd.

Anonym sa...

Åhhhh, så vakkert!

Bestefars Verksted. sa...

Du har en utrolig inspirerende blogg :) Og for en kreativitet.....dette var jo så fint,kan ikke være lett å komme seg ut av en sånn koselig seng.....! Lur ide med lampeskjermene,tror nesten jeg må prøve meg på noe sånt....! Natta....zzzzz

Christina sa...

Så fint och så vacker säng alltså.

Lotten sa...

Vad fint det var med gardinen och lakanen i sängen! Jättefint!

Anonym sa...

Åh va fina lakan och va smart att sy på ett gammalt lakan så där, det blev ju superfint! Det kanske man måste härma, om man får?! :)

♥ Pia... sa...

Hej...ser att du har en till...spetsad ....tillvaro:)skämt åsido... vackert med spets det tycker jag med...man blir inspirerad av att titta på allas bloggar med allt möjligt ...ha en mysig dag...PIA

Anna sa...

Vilken toppenidé du gjort med påslakanen och snyggt blev det. Gardinen var också jättefin. Spetsen med. Tack för all inspiration.

Ha en fin dag!

Elzie sa...

Det ser verkligen fint ut med de lakanen. En idé att ta efter. Jag älskar den stilen på inredning också. NÅgot jag inte delar med gubben, tyvärr. Men här och där får jag igenom det i alla fall. Ha det bra.
Kram Elzie

Anonym sa...

Va fint du fått till det med dina spetsar! =) Gillar verkligen det du gjorde med påslakanen! Det blir verkligen vackert att pryda saker med lite spets. Gardinen var oxå jättefin! =) Kram

Poppins sa...

Funderade över lakanen. Kan man "fuska" ännu mer och bara sy fast en liten bit på baksidan och vika över. Eller det blir fult?
Undrar lata jag...

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja jag säger du det... det är bara sååå himla fint, vilka sängkläder!! Du gör så snyggt med dina spetsar överallt!!! Gardinen är ju bara helt underbar också!! Mari.

Anonym sa...

Vilken rolig ide...första gången för mig här men jag kommer tillbaka!

Anonym sa...

Jag blir helt salig av alla dina spetsar och vackra linnelakan...älskar sånt här ..tack för titten!

Jennyshemochharmoni sa...

vilken smart idé med påslakanen! Den måste jag lägga på minnet! Ha en bra torsdag!

Anonym sa...

Mysigt med påslakan med överlakan...ser ut som "förr"!
Jättefin blogg du har!:)

Millis sa...

Åååh, vad mycket fint du har härinne, jättemysig blogg!!!

Jordgubbar med mjölk sa...

Åh så fint med gamla spetsar och monogram. Även jag är svag för dem! Vad kul med ännu en dalkulla!

Anna sa...

Gud vad händig du är! Jag ropar också in en hel del gamla spetslakan på Tradera.Älskar verkligen sånt.
Vilken smart idé det där med påslakanen! Det ska jag försöka mig på att göra!
:)Anna