tisdag 1 maj 2007

SOVRUM

Idag får ni följa med in i det allra heligaste =) Vårt sovrum.
Lite av det har ni ju sett tidigate och här kommer lite till.
Jag passade på att ta lite bilder nu när det var nystädat....
för en gångs skull.....
för då ser det ju riktigt prydligt ut .


Detta överkast har min mormor virkat.
Jag har upptäckt att jag har mycket saker som jag
ärvt från min mormor och morfar.
Det har jag inte tänkt på förrän jag började blogga och ta bilder på mitt hem.



Byrån kommer också från mormor och morfar.
Pigtittaren köpte jag för några år sedan på Tatillvara här i Falun.


Fickuren var min morfars. Damuret tillhörde min mamma.
De gamla glasögonen följde med i en fyndlåda
som vi ropade in på auktion förra sommaren.


Min kära nalle. Jag kommer inte ihåg att han hade något namn.
Jag fick honom av min moster, efter det att min älskade "Lillnalle",
som var så älskad att han inte hade ett hår
kvar på sin magra nallekkropp,
hade försvunnit spårlöst =(
Min moster Maj, som inte lever längre
hade födelsedag just idag, den 1:a maj.
Sänder en tanke till dej älskade moster........

30 kommentarer:

Birgittas minnen sa...

Så trevligt att bli inbjuden till dej och se dina fina saker. Man uppskattar mer och mer sina ärvda saker, man har tagit dem lite för givet förut, men som du säger så upptäcker man en hel del genom att ha börjat blogga, man ser saker och ting tydligare, både på gott och ont ibland. Kram

Poppins sa...

Min mormor har alltid handarbetet och när jag var yngre uppskattade jag inte alls hennes alster. Nu däremot tycker jag verkligen om dem, både för att de är vackra och för att det är hon som har gjort dem.
Kram!

PS Din lakan påminde mig om mitt projekt - jag förmådde mig inte att klippa i linnelakanen, så jag lade tillbaka dem i skåpet. Men vad gör de för nytta där? Jag ska plocka ut dem igen och fundera...
Återkommer med rapport.

Stina sa...

Oj, vad fint det var här då. Hörru! Kom hit med lite av de där sakerna till mig, tycker jag. Puss

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja du har ett sådant mysigt sovrum med de fina påslakanen du har gjort! Visst är det bra med bloggar, man ser saker med andra ögon än tidigare och det överkastet din mormor gjort är ju fantastiskt vackert! Kul också att få med saker på köpet vid auktioner, snyggt att lägga fram så där, små stilleben..
Nallen ( med hår på) var så fin...
Han är ett smycke i sig... Hoppas du haft en bra valborg!! Mari.

Anonym sa...

Såååå koslig og vakkert!

Det er så betyr så mye å omgi seg med ting som virkelig betyr noe for en:))

Lotten sa...

Vad trevligt att få komma in i det allra heligaste... särskilt när det är så fint som ditt! ;-)

Stina sa...

Nä, kom hit med ditt! Sen kan du köpa nytt! Hehe.
Puss

Lime sa...

Fint med virkat överkast. Vilket arbete! Ha en skön vecka!

Lin & Lavendel sa...

Vilket mysigt och ombonat sovrum du har. Det virkade överkastet är så fint.

Elzie sa...

Det var jättetrevligt att komma in i "verkstan". Så fina saker du har, och vad roligt att ha så många ärvda saker. Vi var så många som skulle ärva (mor hade 10 syskon!) så det blev inte mycket åt var och en. Men lite har jag i alla fall och det är jag så glad över. Likadant efter farmor.
Kram

Dubbelörn sa...

Så rofyllt o vackert med de gamla fina sakerna. Jag har också ett virkat överkast som min mor gjort... väntar nu bara på att vårt sovrum ska renoveras så jag får den på plats.

Eva Agnes sa...

Så är det för mig också. Jag hittar saker jag inte tänkt på när jag tittar på era bilder.
Vilken vacker säng ni har. Helt otrolig.
Kramar Eva Agnes

Stina sa...

Du är ju för söt du.
Hihi...
Det går faktiskt bättre än på länge. Hörde att flera hade det mycket lättare i år.
Skönt!
Kram Stina

Christina sa...

Så vacker säng!!!!
Många fina gamla saker som jag förstår att du är stolt över och det skall du vara.

Signes Vind sa...

Så roligt att du visade upp så många fina saker. Min mormor virkade också massvis och speciellt överkast. Det är min mormor som gett namn åt min blogg.

Husbilsresan sa...

Elzste-Tack åter igen för din gulliga kommentar.
Ha det gott! Kram!

Stina sa...

Puss till dig.Stina

♥ Pia... sa...

Mmmm... vad fint...alltihop tycker jag..PIA

Anonym sa...

Mysigt...och den lille nallen där, lite luggsliten,tänk vad mycket bus han har varit med och hittat på :=)

Lavendel & Romantik sa...

Vad mysigt det ser ut,kul att ha en massa saker som inte finns i dussinvara ellerhur.Jag tycker att det andades en trygg atmosfär hos dig så ska ett sovrum vara tycker jag själva hjärtat kramiz/Majsan

Lotta sa...

Så trevligt och mysigt sovrum du har! Där sover man gott kan jag tro.

Underbart med gamla släktsaker, jag älskar saker med historia!

Ha en bra dag!
Kram Lotta

Anonym sa...

Mysigt med arvegods, saker som berättar.

Stina sa...

Hej, lilla damen! Jag köper rosorna i Leksand, hos Lantliv.
Kram Stina

Josefine sa...

Viket mysigt sovrum!! :) Nallen var ju helt underbar! Kramar!

Lusthuset sa...

Visst är det något visst med ärvda ting. För med sig en känsla av trygghet och band bakåt i tiden och det tror jag att vi behöver. Sängöverkastet var jättefint, tänk vad dom kunde. Kul att det och alla de andra vackra sakerna hamnar hor någon som uppskattar dem. Nallen var bara för söt. Ha en skön helg.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej hopp Solkatten!
Kikar bara in för att önska en trevlig helg, i fall det dröjer innan jag får ordning på nya lådan... Mari.

Stina sa...

Jo, det är en Taunus. Ska vi ta en tur??
Puss

Anonym sa...

Va romantiskt och fint du har i sovrummet! Visst är det lustigt vad man kommer på saker efter man börjat blogga. Jag har ju oxå mycket saker från min mormor och morfar men har inte tänkte på att det var såå mycket förrän jag börjat fota sakerna!
Va härligt att ha kvar den gamla, nötta nallen!
Ha en skön helg! Kram

Anna sa...

Vilken vacker säng! Och ett underbart virkat överkast - me like:)Vad roligt att din mormor har gjort det!
Mycket fin pigtittare! Och den gamla nallen:) Jag hade också en liknande. Kommer ihåg att min var hård med en stoppning av halm!

Ja ärvda föremål är väldigt roligt att ha, de betyder så mycket!

Ha en trevlig fredagskväll,
:)Anna

Anonym sa...

Va fint ni har det! Många fina gamla saker. Jag älskar gamla saker. Och det är förstås ännu mer speciellt när de tillhört någon gammal släkting. Vilken fin nalle. Kul att ha kvar den. =) Ha en skön kväll. Kram