måndag 17 september 2007

SOMMAR OCH CARL LARSSON

Ja, jag får väl fortsätta att visa lite av mina gamla bilder i väntan på kameran. Dessa bilder tog jag förra sommaren....(och då var det verkligen sommar!) under Falun-då dagarna som anordnas varje år här i Falun
Just den här dagen var det en stadsdel som heter Östanfors och Blindgatan som stod i fokus.

~~~~

De flesta vet att Konstnären Carl Larsson hade sitt hem i Sundborn, utanför Falun.Men vad många inte vet är att Carl och familjen hade en gård inne i själva Falun där dom bodde på vintrarna. Den låg på just Blindgatan.
Här hade man lite visning den här dagen och skådespelare som föreställde Carl och Karin Larsson gick runt mitt bland besökarna.


Här har vi herr och fru Larsson ute på gården.

Carl Larssons etsarstuga, som fick namnet "Mutter på Tuppen".
(mor på tuppen)

En vindflöjel som sitter på taket till stugan.....föreställer en gumma sittande på en tupp!

En vacker kakelugn och Carls tofflor(?) bredvid.
I den sängen dog faktiskt Carl Larsson 1919.

Ett inramat brev på väggen.Carl Larsson skrev det till en vän dagen innan han dog. Han berättade bl.a. hur bra han mådde.
Dagen efter gick han ut i sin etsarstuga för att vila. När Karin kom ut dit en stund senare, så låg han död i sängen.
Ja, så slutade den store konstnärens liv! Hoppas ni tyckte att det var liiite intressant i alla fall.

Ha det så bra i veckan!

KRAMAR till er alla!

20 kommentarer:

Ankan sa...

Det var ett intressant litet reportage om Carl Larsson. Jag hade ingen aning om den lilla bostaden i Falun (ska fråga min mormor om hon vet, hon är född där). Måste åka dit och gå runt och titta någon gång. Jag har bara som hatigast passerat Falun några gånger...Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket toppenfint inlägg!! Tur din kamera är trasig så vi får se allt fint du har på lager!! Jättekul att få se bilder från hans stuga i stan och sängen han dog i!! Tack för titten och guidningen! Mari.

Stina sa...

Du har minsann en massa goa bilder att visa du...Kramis

Dubbelörn sa...

Jag hade en kollega som var gift med Carl Larssons barnbarn. Själva Carl Larsson gården tillhör familjestiftelsen o de bor sommartid i delar av gården än idag.

Var på en visning som guidades henes son d v s av Carl Larssons barnbarnbarn... Helt underbart...

Eva Agnes sa...

Det var mycket intressant, vill jag säga. Tänk att folk spelar Karin och Karl Larsson i huset på somrarna. Det hade jag ingen aning om.
Men så har jag bara varit i Dalarna en enda gång i mitt liv.
Tog tåget från Västerås till Ludvika och sedan vidare med buss till Fredriksberg/Tyfors.
Ärendet dit var en Saluki som hette Jaffa.
Lång story. Men det är intressant med ställen i Sverige som borde undersökas närmare.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Tack för den intresanta resan i Carl Larssons spår.

Vet du jag har aldrig varit i Falun !

Lotten sa...

Ja, det var verkligen intressant läsning! Vad fint det var i "Mutter på tuppen"!

Ett hus i vitt sa...

Kul att lära sig något nytt! Verkligen spännande och fint inlägg. Kram, Anette

Stina sa...

Bamsekram till dig.:-)

Poppins sa...

Det var intressant. Hade ingen aning om att Larssons hade en gård inne i stan. Du har alltid något kul att berätta så det gör inget att kameran inte fungerar :)
kram

Anonym sa...

Åh va mysigt! Va kul att få se och härligt med personerna i tidsenliga kläder! Skulle vilja besöka Sundborn nån gång! Kram :)

Birgittas minnen sa...

Jättekul att du berättar nåt som inte är så känt om CL, själv visste jag inte så mycket om hans "stadsliv". Men man är väl indoktrinerad när man bor så nära Sundborn. Lite tur för oss att din kamera krånglar, men kanske lite mer tråkigt för dej, annars hade vi kanske inte fått komma på denna utflykt, jättetrevligt.

Det är klart att ni måste stanna till vid Stubbegården, min man är också ett kakmonster och jag har blivit det mer och mer. Ta en titt i antikladan också söder om Vadstena, där kan man snacka om loppis. Kram och ha ett bra slut på veckan.

Brunkullan sa...

Intresant!! Det hade man ju inte en aning om! Vad fint det verkar:-)

Susanne

NICOLINAS BONING sa...

Det hade jag inte en aaaaning om...ändå har jag bott och gått i skolan i Falun, men jag har inget minne av attt det togs upp någon gång...hm...konstigt...
Men det var intressant att du tog och visade oss andra hur det verkligen var;-)
Kram/Birgitta

♥ Pia... sa...

Hej...jag var för några år sedan till bl.a carl larsongården ..och några andra sevärdheter...det var otroligt intressant och roligt..gillade allt jag såg tror jag:)...så jag uppskattar inlägget ditt idag...synd att man är så sällan i dalarna...får bli någon tur nästa sommar...nu har ni som bor i dalarna skrivit så mycket roligt och om så intressanta saker ..så nu är jag mer än lovligt nyfiken på allt...tack för idag...PIA

Stina sa...

Du får väl beställa taxi, så får du åka med mig.:-) Kram

Lavendel & Romantik sa...

Tack jag är så stolt...;-).....Vilket fint inlägg....Kram/Majsan

Anonym sa...

Hade ingen aaaaning.. om detta. Tänk man lär sig något nytt var dag..
Vilken söt liten stuga..=))/åsa

Stina sa...

Hoppas att du också får en trevlig kväll. Kram Stina

Min Skattkammare sa...

Oj, så intressant läsning!
Har själv varit på Sundborn, underbart! Så otroligt personligt med alla färger och alster därinne.
Så personligt har vi det inte numera.....eller?!
Är vi en produkt av massmedial hjärntvätt? Nja...så illa är det väl inte (fniss), men lite kanske....?
Man mår i allafall gott av gamla ting, de har en själ.
Må väl!
Kram Kicki