onsdag 26 december 2007

ANNANDAG JUL

Goddag i stugan och god fortsättning önskar jag er. Hoppas helgen har varit riktigt skön och mysig och att tomten kom till er alla....för snälla har ni ju varit...eller hur?
Till och med jag hade varit snäll och fick många härliga klappar =)
Jag hade en skön julafton tillsammans med min kära make, våra älskade barn, döttrarnas sambos och äldsta dotterns svärföräldrar.

******************

Jag tänkte visa några av mina käraste julsaker, som bara måste vara framme varje år.


Den här vepan sydde jag när jag gick i mellanstadiet och den har hängt framme varenda jul sedan dess......ungefär 40 jular med andra ord.....*hjälp*

Den här lilla julkrubban i plast har hängt med ungefär lika länge, om inte längre. Jag tror att jag fick den av min faster och jag tycker den är så söt.
Den här tomten med säck på ryggen har jag ropat in på Tradera. Den har jag inte haft i så många år, men den har redan blivit en återkommande gäst till jul....gillar den =)
Porslinstomten som bär på julklappar har min svärmor målat och den fick jag och maken någon av våra första jular tillsammans. Nu när svärmor inte längre finns hos oss, så är den ett ännu kärare julpynt för oss alla i familjen,
Den här "snetrynade" halmgrisen har en speciell historia bakom sig.
Jag besökte yngsta dottern i Jönköping innan jul, för några år sedan. Min äldsta dotter var också där. Vi var ute och handlade och av någon anledning hade hon och jag bråkat med varandra. Jag var lite sur och valde att sitta kvar i bilen när döttrarna gick in på en affär. När dom kom tillbaka hade dom köpt den här grisen till mej (Hm...undrar varför=).....surheten övergick i munterhet och så var allt groll glömt igen. Alltså är den här grisen en riktig fredsmäklare. Han har därefter haft en given plats bland det övriga julpyntet.

Ja det var mina käraste julsaker det....skulle vara roligt att se vad ni andra har för favoriter bland ert julpynt.

En forsatt trevlig vecka!

ANNANDAGSKRAMAR!

20 kommentarer:

My Lovely Home sa...

Hi hi den där grisen var väl för söt=)jo jag mår bättre fast man känner sig lite snurrig av all vätska man förlorat,dricker vatten så det skall nog snart bli bra kram på dig

Poppins sa...

Det är något speciellt med alla gamla julsaker, de är familjehistoria, t ex din bonad som andas så mycket 60-tal. Och tomten som svärmor målat och inte minst den charmiga grisen! Mina föräldrar hade också en julkrubba, lite större med lösa figurer, som jag älskade när jag var liten. Nu är det jag som har den framme varje jul.
Hoppas ni får en fortsatt god helg!
kramar

Lilla Blanka sa...

Vad roligt att du har haft kvar den där vepan å länge..man brukar (eller jag brukar..) göra sig av mig saker o så ångrar man sig senare...
Kram
Mia

Hem & Harmoni Marie sa...

God fortsättning!
Vilken söt liten gris och viktig uppgift har den också. :)

Låter som ni haft en härlig jul precis som vi! Kram Marie

Elzie sa...

Jag får önska dig detsamma. Visst är det roligt med alla saker som man har. En del med roliga minnen, andra inte. Jag har en precis likadan gris som den du fick, fast min har trynet rakt fram *s*. Fick den av sonen en jul.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Anonym sa...

Det är för underbart med gamla julsaker som man tar fram år från år.Jag tror vi hade en likadan julkrubba i vårt barndomshem.
Ha det så gott
kram ewa

Hannele på Hisingen sa...

Härliga julbilder, god fortsättning.

Lime sa...

Kikar in för att önska dig en riktigt god fortsättning på julen!

Lavendel & Romantik sa...

Sör liten gris..God fortsättning och Gott Nytt År Kram/Majsan

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där Solkatten!! Du ser ut att ha haft en mysig jul med fullt hus ser jag! Vilka fina julsaker du har!! Tomten på stolen var jättefin liksom den gamla stolen han står på, så vacker!! Och den din svärmor hade målat! Vissa saker betyder helt klart lite mer än andra och till jul vill man inte bara ha "nya moderna" saker utan då är det känslorna som styr och traditionerna... en sån gullig halmgris du fick av dina döttrar! Nästan likadan som jag har, och min mamma har, den visar jag i dagens inlägg! Rusa lungt på mellandagsrean nu och en riktigt God fortsättning önskar jag dig! Mari.

Staket & Designkonsulterna sa...

God fortsättning, julen är tradition och då kan man inte skiljas från vissa saker som har följt med en lång tid. Jag är precis likadan och ju äldre man blir desto kärare blir det.
Många kjamizzar från mig.

Amoroso sa...

God fortsättning! Skrattade gott åt din "grishistoria". Trots att jag inte har någon liknande historia att dela med mig av, så är "han" verkligen en liten glädjespridare. Vi har en likadan :-)

Åsa sa...

Hihi det var en rolig gris..=) o en kul historia bakom=) Ja.. julsaker.. jag har en liknade tomte som du ropat in på tradera..vistt är de fina.. och så har man ju enhel del med en historia bakom som er tomte från svärmor...
Betonggjutning.. med formgummi..då..man penslar många lager på en groda..och sedan drar man av den formen när den torkat.. o gjuter i =)/ åsa

Lallis sa...

Det är verkligen så mysigt med gamla julsaker. Sådana där som bara måste fram fram, för annars blir det liskom inte jul, tycker man. Jag har själv några sådana och det är härligt att plocka fram dem varje år:)
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Lavendel & Romantik sa...

Tack gumman och va kul att se er...Hoppas dottern hittade nya strumpbyxor ;-) GOTT NYTT ÅR kram/Majsan

Smultronstället sa...

Tjohoo du glade!

Tack för titten!

Ha de gött! å Gott nytt år!

Kram M

Solsjö - Under en vind sa...

Hoppas att du haft sköna mellandagar! GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG!!! Kram!

Poppins sa...

Tack, du är gullig du!

Lily of the valley sa...

Jag gillar gamla julsaker. Tomten från din svärmor och väggbonaden som du gjort, är jag speciellt förtjust i. Det är kul att ha. :)
Grisen är ju bara för söt...
Jag önskar dig en skön helg och ett Gott Nytt År
kram Lily

Anonym sa...

Åååå, så artig det var å se din plast-julekrybbe! Jeg har en lignende som jeg har arvet av besteforeldrene mine. Er så glad i den og det blir liksom ikke jul før den er på plass i stua. Dessverre så har det forsvunnet en vis mann og noen sauer i løpet av årene, men jeg syns fortsatt den er fin! Se den gjerne på min ganske så nye blogg: http://himmelblaa-himmelblaa.blogspot.com/
Rigmor :-)