fredag 25 januari 2008

NYTT SYTT OCH LITE ANNAT


I går följde jag med min dotter till tygaffären Rosa huset i Borlänge, för hon skulle köpa tyg.
Alltså....det tyg som inte finns i den affären, finns inte. Dom har så otroligt mycket tyger i alla kvalitéer, sybehör och även en del mysiga inredningsprylar. Det är en väldigt trevlig butik, med trevlig personal, så har ni inte varit där förut, så rekommenderar jag verkligen ett besök.

Ja hur som helst så hittade jag en tygstuv för halva priset, som hag tyckte skulle passa som överdrag till dynan på min kökssoffa. Den var egentligen lite för kort, men jag tänkta att det nog skulle funka om jag skarvade lite i sidorna.....så det gjorde jag.Jag vände tyget på andra ledden för att få en lite annorlunda effekt.Jag tycker att det duger i alla fall.....och det är mest min rumpa som ska sitta där.
I nederkanten satte jag en spets som jag plockade fram ur gömmorna.

Så här blev det. Ser ni att solen kikar in =)
Och om ni tittar noga så ser ni en liten svanstipp längst ner på bilden....
Det är Iza...hon vill alltid vara med och kolla när det är något nytt på gång.
"Jodå....helt godkänt......här ska jag nog kunna sova gott", säger hon =)
Lite omgjort i vardagrummet. Min gamla ostkupa har fått komma fram igen och fått lite nytt innehåll....en porslinsros från Plantagen, en kula i fattigmanssilver från Idéhuset (egentligen en julgranskula) och en murgrönsslinga. Under alltihop ligger en virkad duk som jag
ärvt av min mamma.
Baljan som jag fick av äldsta dotterns svärmor till jul har fått flytta in i vardagsrummet också. Den passade bra att förvara lite tidningar i, tyckte jag.

~~~~~~


Ja, ni undrar väl hur det blir med det där projektet som sonen och jag påbörjade? Det får ligga nere nu över helgen, för vi ska ha släkten på middag på lördag och det är ett ganska rörigt projekt.......Ja, ja...ni ska få veta vad det är......
Det är nämligen så här att sonen och vi ska byta rum med varandra. Numera är det nämligen så att det ofta ligger och sitter tonårspojkar i vårt sovrum, beroende av att datorn är placerad där. Så därför har vi bestämt att vi ska byta rum......för det är ju enklare än att flytta datorn....*hihi*.
Nejdå...men hans rum är lite större än vårt och jag kommer att få plats med en pysselhörna.....det ska bli bra. Ok mer om detta sedan.

Nu önskar jag er en TREVLIG HELG! Hoppas att solen kommit för att stanna!


27 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Åh vad det låter som en rolig tygaffär!
Det blev jättefint med nya tyget på soffan..!
och lilla Iza är ju såå söt...vill bara krama om henne :)
Ha en bra helg!
Mia

Poppins sa...

Det gäller att vara lite finurlig. Nu blir det ett bra byte som är positiv för er alla. Hoppas bara du får tillgång till datorn lite då och då. :)
Tycker soffan blev gullig och skarvningen störde inte alls. Och kissen godkände det hela och har redan gjort sig hemmastadd. Mysigt!
Ha en trevlig helg!
kram

Anonym sa...

Tygaffär det är som att släppa in ett barn i en godisaffär för mig.
Sofftyget blev kanonbra och tycker det blev fräckt med skarven.Att sätta spets blev en kul ide.Köpte själv ett nytt sofftyg i veckan och längtar att få tid att sätta dit det.
Ha en skön helg.
kram ewa

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Hej
Du får toppbetyg av mig, jättefint blev det på soffan och visst ska alla katter ligga på nya saker.
Jag håller med dig om att Rosa huset är en toppenbutik, jag brukar ofta åka dit.
Nej nu får du ha en toppenhelg
Kram Liselotte
Toppen...

Sussie sa...

Så fint det blev! Jag håller med om att det blev en fin effekt med ränderna på tvärs, skitsnyggt med spetsen :) Din katt är sååå söt hon ser ju ut att trivas. Kul att byta rum, perfekt att få plats för pyssel. Ha en riktigt trevlig helg, kram.

Smultronstället sa...

Heej, fint tyg du hittade. Jag var åxå där igår...tänk om vi var där samtidigt....?

ÅÅ va fin hon e Iza, Baileys är åxå med så fort jag ändrar nåt å kollar så att det blir godkänt, de är för roliga.

Ha en skön helg!

Kram M

Lisas torp sa...

Så fint du har gjort och så vackert med solglimten!
Jo, typiskt att katten måste liksom prova det nya - och det verkar ju som det duger:)!
Godkänt alltså!

Ha en riktigt skön helg!

Kram

Lisa

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, så fin din kökssoffa blev, jag förstår att lilla Iza trivs där, så söt hon är! Så vackert du har pyntat din kupa, jättefin ros, påminner lite om den jag har...Ha en toppenhelg!!! Mari.

Hem och Harmoni Marie sa...

Härligt tyg! Kul med en sådan affär...
Gillar ditt typsnitt! :)
Ha det gott, kram Marie

Lily of the valley sa...

Visst är det kul att gå i tygaffärer. Tyvärr blir det inte så ofta för min del.
Överdraget på soffan blev jättefint, den jättesöta spetsen passar bra till, och jag ser att det är godkänt av lilla sötnosen Iza :)
Va fint du gjort med ostkupan och porslinsrosen på silverfatet! Me Like :D

Ha en trevlig helg
kram Lily

Lusthuset sa...

Det blev ju hur fint som helst, det gäller att var kreativ och det verkar du vara. De sägs att där katten trivs är det bra och det är nog sant. Så bra tidningsbehållare "baljan" blev, mycket snyggare än många korgar och annat som man ser. Spännande med rumsbytet då får du inreda ditt nya rum och det väntar vi på att få se. Ha det bra i helgen med släktkalas och annat. Här blåser det storm...igen. Kram!

Sussie sa...

Hej du, visst ska du prova att tova :) det är nålfiltning. Här kommer en adress till en av hundarna i en artikel av Ica kuriren http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200709/24/20070924143507_Icak925/20070924143507_Icak925.dbp.asp Jag har jobbat idag så jag har inte hunnit med bloggen idag. Ha en skön lördagkväll och visa när du tovat vovven, annars mailar du mig så kan jag skicka beskrivning på nån annan hund, kram

Eva Agnes sa...

Soffklädseln blev ju jättesnygg med skarven på det viset. Det blev mer liv över det hela. Och spetsen gjorde susen, tycker jag.
Jag har tyvärr inte vägarna förbi Borlänge. Men om det skulle vara så ska jag absolut besöka Rosa huset eftersom jag älskar tyger.
Kramar och ha en bra helg du också.
Eva Agnes

Solsjö - Under en vind sa...

TYget blev jättebra!!! Att katten godkänner det är ju också ett bra betyg! Dekorerade kupor är alltid lika fint!
Låter som ett spännand ebyte av rummen! Ska bli kul att få se fortsättningen! Kram!

Eleonor (Elle) sa...

Det blev jättefint på soffan!! Finns bara lite fantasi kan man få i hop mycket med lite tyg i handen..*L* ha en riktigt go´söndag ! kram!

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Jag gillar också Rosa huset, de har verkligen mycket att välja på..men de är rätt så dyrt tyg där, därför åker jag inte dit så ofta, är lite små snål *fniss*
Sofföverdraget blev väldigt fint, smart att sy dit spets :)
Kissen gillade det oxå hihi

Trevlig söndag!
Kramkram

Elzie sa...

Den affären måste jag till när jag kommer till Dalarna i sommar. Ser ut som om jag har fullt upp *s*.
Hoppas du har en bra söndag.
KRam Elzie

Sussie sa...

Hej. Bra att du hittade till beskrivningen. Klart du ska testa göra en hund, jag tycker det verkar skoj. Alltid blir det nåt :) Ha en fin söndag kram.

Unknown sa...

Så jättefin soffan blev,mycket fint med tyget och spetsen!Din söta kisse verkar trivas där på din fina soffa,hihi.Fina kissar du har,har ju tre stycken själv.=)Fina små saker du satt i ostkupan,den vita rosen är ljuvlig!
Jättefin hink,som man kan ha tidningar i.=)Ha en fortsatt trevlig Söndag!

Kramkram Maria

Guldkorn i min vardag! sa...

Det blev jättefint med sofföverdraget som du sytt. Ostkupan blev en scharmig gömma, kul med återanvändande. Tillsist den vita baljan var jättefin som tidningskorg det rymms då något i den med tanke på katalogtiden som råder nu, det bara rasar in nya vår o sommarkataloger i och för sig härligt!
Kram Ulla-Bella

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fräscht det tyget var! Ser riktigt lantligt ut! Och smart är du också som tar tillvara på det på ett så kul sätt! Kissen ser ju ut att stortrivas där...och det förstår jag!
Kram
Marie

Anonym sa...

Åhh vad fint detär med glaskupa= vill ha!
ja visst är det enkalre o byta rum.. än o flytta datorn..=))))))/Åsa

faster atta sa...

Så fint det blev! Spetsen gjorde susen!!! Och kissen ser ut att stormtrivas....

Min Skattkammare sa...

Vad snyggt det är med ett vackert överdrag på kökssoffan! Jag sitter på hårda trä´t på våran. Vet inte hur många år jag tänkt att sy ett........
Nu blev jag avis.....hi hi!
Kram och godnatt

Lavendel & Romantik sa...

Jag har besökt butiken otaliga gånger och dom har ALLT....Vad fint det blev i soffan....Likaså ostkupan....Kram på dig jag hoppas också att solen stannar/Majsan

Anonym sa...

Hej hej! Trevligt att titta in hos dig igen! =) Va fint det blev med nya tyget på soffan! Det gäller att vara lite finurlig så man får till det och det har du ju verkligen varit. Blev jättefint med skarvarna och spetsen blev pricken över i. =) Hade gärna gått in i den tygaffären och handlat tyg! =) Hoppas allt är bra med dig. Kram

Brunkullan sa...

Å en sån tygaffär skulle man haft här!!
Soffan blev jättefin. Smart skarvat också:-D

Susanne