onsdag 4 juni 2008

ETT RUM I TRÄDGÅRDEN

Det började med en tråkig, fyrkantig "rabatt" mitt på gräsmattan. Den bestod mest av gräs och ogräs men också en del fina perenner.
Jag grävde upp de blommor jag ville spara och planterade dem i en annan rabatt....sen grävde jag bort resten och slängde ner i en slänt bakom stugan.
Sen la vi plattor där istället och fick en fin ute-plats att sitta och fika på. Så långt kom vi förra sommaren.

I år har vi satt upp en pil-spalje på tre sidor och planterat klematis som ska klättra på den.

Så småningom är det meningen att det ska bli som ett ombonat rum.Nästan som en berså =) Störarna som spaljen sitter på är gamla hässje-störar.....såna som man använde som stöd på hö-hässjorna förr.
Nu har vi väl gjort oss förtjänta av lite fika....eller hur? Så varsågoda och slå er ner och ta en kopp kaffe och en kaka all enkelhet.

Nu åker jag till Göteborg några dagar och hälsar på dottern min och hennes kille.....

Så vi ses när jag kommer hem igen =)

Ha det gott alla goa vänner!

21 kommentarer:

Lavendel & Romantik sa...

Hej gunnsan!!Hoppas att ni får det mysigt och få känna den lilla sparka...Snygg berså,kan se den framför mig..Kram på dig och ha en härlig helg/Majsan

Dubbelörn sa...

Det där blir ju hur mysigt som helst! Hö-hässjor, finns de överhuvud taget, vilka härliga minnen jag fick...

Tar till mig o ska se om jag inte kan få mannen att anamma lite av era idéer... ;).

Ha det så skönt!

Kramar

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket underbart rum i trädgården! Och det ÄR ju mysigt där, för det vet jag, som fikat världes godaste paj där: ) Ha en härlig nationaldag och skön helg i Göteborg! Mari.

Sussie sa...

Så mysigt. Det kommer ju att bli jättefint med blommande klematis runtom. Man får tacka för kaffe och god kaka:) Ha det så trevligt på din lilla tripp, kram.

Hjärtats saga sa...

Hej!
Vilket mysigt rum ni gjort och vad fint det kommer att bli med klematis, ombonat. Få se om jag får till något av mina nygamla stolar. Är ledig nu några dagar, härligt. Ha det så bra i Göteborg. Var där och hälsade på min son för ett par veckor sedan och besökte bl a Botaniska trädgården. Där var så fint och härligt att bara fara dit och fika i gräset.
Ha det så jättebra och många hälsningar från Kerstin

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men herreje så fint och mysigt det blev! Ja där kan ni verkligen sitta och fika och ta det lugnt.

Ha en härlig helg!

Kramisar Anita

Lily of the valley sa...

En fika säger jag ALDRIG nej till!
Så mysigt det är i bersån. Ett härligt extrarum. Jag är väldigt förtjust i bersåer, klematis och pile.

Ha de gott
kram Lily

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket fint "rum" i er trädgård! Härligt då det blir lite växter runtom! ha goa dagar i solen! Kram!

Poppins sa...

Det ser så enkelt ut när du visar bilder och skriver om det. Men vilket arbete! Och så fint det blev. Ska bli kul att se när klematisen växer och blommar.
kramar

Helena sa...

Av en händelse hittade jag din blogg och vilken tur! Vi ska precis till att gräva upp ett gammalt land och göra gräsmatta, men nu när jag såg er uteplats så tror jag vi ska försöka oss på en liknande. Det blev jätte fint!
Ha det bra! Helena

C De-sign sa...

Vilken mysig plats ni har skapat! Jag har aldrig lyckats med klematis....nu är det min fjärde planta...men den ser ynklig ut! Hoppas att du har bättre tur! Och ha det så bra i Göteborg (favoritstad)!
Kram fr C

Elzie sa...

Vilket härligt rum ni gjort. Där kan ni sitta och njuta av en kopp kaffe.
Hoppas du får en trevlig tid i Götet.
Kram Elzie

Stina sa...

Vad fint ni gjort.- Ni är då duktiga ni. Kramis gumman! Hälsa gubben.:-)

Sussie sa...

Hej på dej. Jag hoppar in och säger kraaaammmm.

Lavendel & Romantik sa...

Hej!! Kul att du har kommit hem igen hoppas att du fick känna något..Ja,du åkte förbi min stuga den ligger på en äng och vi får gå över järnvägen när vi ska till bryggan...Mari vet nog var den ligger ;-) Hoppas att du har haft det skönt Kram/Majsan

alidas sommaräng sa...

Den där uteplatsen blir ju kanonfin . Härligt att ha ett ställe där man kan sitta ute och fika. Ha de´Kram Laila

Anonym sa...

Lyckliga du som fick åka till Göteborg :)

Poppins sa...

Kul att du gillar min kruka med nät. Jag köpte den faktiskt på en utförsäljning men det står Ely på den och de har återförsäljare över hela landet. Hoppas du kan hitta en! :)
kram från Poppins

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Där kommer det att bli ljuvligt att sitta sedan när de gröna omger er, mysigt blir det oxå!

Ha det gott!
Kram Benita

Lisa på Furutorp sa...

Hej Gunn!

Hoppas du hade en mysig tripp till Göteborg!

Mattan ligger i butiken och väntar på dig, torsdag blir bra, men ring gärna innan så kanske jag har en chans att komma ner och träffa dig!

Må så gott!
Lisa på Furutorp
0707-338385

Birgitta sa...

Vilken mysig berså det blir, och jag tackar så mycket för fikat, det var jättegott. Ha en det så gott i Göteborg. Kramar Birgitta