söndag 20 maj 2007

I MÅLARTAGEN.....

Åter en underbar dag på vårat "land". Strålande solsken, visserligen blåste det ganska mycket, men vad gör det om hundra år....
Guben min jobbade på som vanligt och snickrade klart den blivande toan.
Jag tänkte att ni skulle få en liten förhandstitt nu......så kommer fler bilder när jag har "inrett färdigt" *fniss*
Det blir inget utedass direkt, för vi har satt in en pacto-toa, som kapslar in..hmhm..i komposterbar plast.....hygieniskt och "luktfritt"(hoppas vi).

Dörren till vänster är det blivande "gästkrypinet". Det kommer bilder därifrån också, så småningom.



Jag målade knutarna på boden, och väggarna inne i gästrummet. När jag ändå hade värmt upp penseln, så passade jag på att måla korgarna jag
fyndade förra helgen.

Längst upp på bilden, en blivande brödkorg.
Den runda korgen och den lilla "picnic-korgen" tänkte jag använda
att sätta kryddor i, eller kanske någon annan blomma.


Dessutom målade jag ett fult gammalt bröfat som jag köpte igår
på Toftbyns antik och kuriosa (ligger 2 mil utanför Falun)
Det var verkligen ett fynd...dom hade 30% rabatt och jag betalade 3 kr!! för fatet.










Före och efter målning.
Vilken skillnad va.....?

Förutom brödfatet köpte jag....



.....en helt underbar gammal bricka. Den ska det
bäras ut kaffe och nybakad sockerkaka på
till den "nya bersån" på landet =) Den är visserligen inte klar än men....
man måste ju få ha drömmar.


Och en söt liten virkad duk....kanske kan passa på det lilla bordet jag köpte förra helgen.


18 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Det må jag säga, va effektiva ni är!!! Och sånt flott dass! Gästrummet kommer bli toppen! Ja, det var verkliga fynd och så fint allt blev med en släng av penseln!
Den andra brickan var söt med, kommer passa toppen att bära ut saften på.... Ha en bra ny vecka!! Mari. ( Å ja, tack, blir det mera cafe så ringer jag dig!!)

Anna sa...

Tänk vad lite färg kan göra, blev så fint. Fint ställe ni verkar ha där.

Ha en fin start på nya veckan!

www.mariante.se sa...

Åååå en sån brödkorg hade vi när jag var liten, bullar på ena sidan å kakor på den andra, eller till frulle så var det ljust bröd på den ena å mörkt på den andra. Vår var rödbetsad å vad jag skulle gissa hypermodern på sjuttiotalet.
Tack för nostalgitrippen å titten på din fina blogg!
Ha den bästa dagen du bara kan idag och unna dig nåt riktigt kalasgott så här på måndagen!

Drömskåpets Hanna sa...

Vilken otrolig sklillnad på brickan! Det blev ju en helt annan.

Anonym sa...

Jag längtar oxå tills jag får ta fram målarfärgen och penseln och gå lös i stugan - men vi har inte riktigt hunnit så långt i vårt bygge ännu....

Anonym sa...

Kul att få se vad du målat! =) Tänk vad lite färg kan göra skillnad. Vilket kap du gjorde - brödfat för 3 kr. =) Blev ju jättefint när du målat om det! Fina loppisfynd du gjort. Ha en skön kväll. Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, har ett litet "uppdrag" till dig inne hos mej... Mari.

Christina sa...

Åhh så fint det blev...du är så duktig...tänk om man var likadan som du?
Ha det riktigt gott
Kram

Jordgubbar med mjölk sa...

Åh så mysigt det verkar vara! Låter härligt med fika utomhus! Brickan blev ju jättefin i vitt! Ha en trevlig kväll!

Anonym sa...

Hmm sån rea är fin! 3 kr!
Och fin toa.. ni gör..
Härligt med vita grejor.. vilken skillnad!=) /Åsa

Birgittas minnen sa...

Det blir väldigt mysigt och bra på ditt lantställe verkar det som, skönt med lite komfort även i en sommarstuga. Loppisfynden är snygga, bra att måla när man inte är nöjd från början. Det var i Toftbyn jag fyndade min lampa i mitt förra inlägg, där finns mycket att välja på. Kram

Lavendel & Romantik sa...

Det kommer ju att bli kanon dass när ni är färdiga kan ni få göra om vårat tack på förhand ;-) snygga blev även korgarna .....Kram/Majsan

Anna sa...

Hej hej, tittar in lite snabbt - hela veckan är ett stort stress för mig. Indiska har jag köpt konsollerna på.

Kram
Anna

Lotta sa...

Du har legat i!
Visst är det otroligt vad lite färg kan göra underverk!

Ha en underbar kväll!
Kram Lotta

Lotta sa...

Vad snäll du är! Jag blir så himla glad när jag får så fina kommentarer!

Många kramar från Lotta

Anonym sa...

Flätade korgar är så fina att plantera i, fint ni kommer att få det.

Stina sa...

WOW, så fint, hörru! Inte dåligt! Kram Stina

Anonym sa...

Va fräscht det blir på "dasset" och va fint det blev när du målade korgar och brickan!