söndag 6 maj 2007

LOPPIS-LÖRDAG


I går hade jag en väldigt trevlig och mysig lördag.
En hel stadsdel här i Falun, Elsborg, anordnade nämligen loppis. Folk som bor där öppnade sina gårdar och garage och lät oss andra komma in och handla. Det lär ha varit ett 50-tal "fyndställen".
Elsborg är en väldigt mysig del av Falun....med nästan bara Faluröda hus, små gruvstugar och mysiga gamla gårdar. Stadsdelen byggdes efter 1646 och är idag en av Faluns bäst bevarade stadsdelar med bebyggelse från 1600-tal till 1900-tal. Området anlades till en början för att lösa bostadsbristen bland de många gruvarbetarna.

Så jag och min kompis strosade runt där i flera timmar, fikade på Ernst Rolf-gården, "fyndade"på loppisarna och bara njöt av den underbara miljön. Och jag är så avundsjuk på dom lyckliga människor som bor där idag...för det är bara sååå fint!!!


Nu tänkte jag visa "fynden" jag gjorde på loppisen.


En söt liten kanna (sås- eller grädd ?)



Två änglar

En spillkum


En söt liiiten vitlökskorg


En hylla (att sätta hushållsrullen i?)
som jag tänkermåla och fixa till
så att den blir bara en hylla


24 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul och vilka fynd du gjort! :)

Lavendel & Romantik sa...

Tack ska du ha gumman va glad jag blir. Men vilka fynd du gjort älskar loppisar Ha det gott Kram/Majsan

Birgittas minnen sa...

Där skulle jag varit, missade det tyvärr. Vilka fina fynd du gjorde. Snygg spillkum och hylla. Kannor kan man ju bara inte få för många av! Vitlökskorgen blir jättebra och snygg var dem. Och änglar behöver man ju alltid. Jämt och överallt. Kram

Lykke sa...

hej
vilka kul fynd du gjort. Jag fick lära mig ett helt nytt ord... spillkum. Vet du varför det heter så?

Tingeltangel sa...

Vilken fin blogg du har med massor av charmiga bilder! Jättekul att titta runt. Och vilka gulliga saker du fyndat på loppis.

Poppins sa...

Har aldrig hört talas om Elsborg. Det är det som är så kul med bloggandet, man lär sig så mycket nytt. Elsborg låter definitivt som värt ett besök.
Fina saker du fyndade. Vitlökskorgen är liiiiiten med gulliiiiiiig :)

Dubbelörn sa...

Vilka underbara loppisfynd!!! Finns ju inget roligare än att hitta "fynden"...

kramar

Stina sa...

Vad mysigt! Jättefina saker. Kram vännen! / Srina

Anonym sa...

Elsborg låter som ett ställe jag vill bo på.Jag älskar att strosa runt bland gamla hus i gamla stadsdelar och fantisera om tider som flytt och vilket folk som bott där...
jättevacker såskanna! kram

Eva Agnes sa...

Vilka fina fynd du gjort på loppisen. Ja, det finns ställen man bara skulle vilja bo på. Men, man får göra det bästa av det man har. Drömma är ju tillåtet.
Tack för kommentaren om spetsarna, mina. Och, inte behöver du skriva på engelska.... hi hi
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Fina fynd, fotbollsklubben hade loppis här i lördas, hittade en hel del, mest till trädgården.

Husbilsresan sa...

Jessan...kul att du tittade in! Tack ska du ha.Visst är det mysigt med gammal bebyggelse och att strosa omkring och drömma sig bort.
Ha det gott och välkommen åter!Kram!

Stina sa...

Tack, dalkullan! :-) Kram Stina

Lotten sa...

Vilka härliga fynd du gjorde! Det ser jättefint ut där i Falun - kanske skulle ta en tur i sommar och spana in...?

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå!!! Nu är jag på G igen, även om datorn inte är komplett ännu...
Så skönt. Höll på att bli galen..

Vilka gulliga fynd du gjorde!! Å så kul det är med loppis, synd jag inte hann med mera i lördags, såg i tidningen i dag att man missade en hel del..
Så otroligt fin liten kanna du fann! Och den lilla vitlökskorgen var ju bara bedårande!

Härlig bild du tog i Elsborg, min favoritstadsdel, har ju bott i både hus och lgh där..Gulligt område och loppisen är ju bara en sån strålande idé att ha där!
Ha en bra ny bloggvecka önskar Mari.

Christina sa...

Villka fina fynd du gjort..

Tussilago sa...

Hei. Første gang jeg titter inn i din blogg. Her var det trevligt, så jeg kommer igjen;)
Jeg liker din stil med innredning og miljø..og dine tanker om livet;))
Ønsker deg en fin uke;))

Elzie sa...

Vilket härligt område Elfsborg är. Jag missade det totalt när vi var i Falun, helt knäppt!!! Tänk om vi haft kvar något sånt här i Växjö. Men här rev dom ALLT gammalt och byggde de "fina" 60-talshusen istället!!
Kram

Anonym sa...

Härliga loppisfynd!
Vilken underbar dag du måste ha haft!!

Husbilsresan sa...

Elzste!
Tack för titten!Ja,det var synd att du missade Elsborg...det är verkligen en mysig del av Falun.Men det är bara att komma hit igen......jag bjuder på fika=)
Växsjö har jag inte varit i så jag har inte sett er "vackra" 60-tals bebyggelse.
Ha en skön kväll!Kram!

Stina sa...

Du får väl åka till Plantagen och ta en runda till. Hehe
Puss Stina

Anonym sa...

Åh va mysigt och fina bilder du visar! Där skulle jag gärna oxå varit! Vilken fin banner du gjort! Ha en fin torsdag! :)

Jordgubbar med mjölk sa...

Åh så avundsjuk jag blir! Ville också åka dit men valde Rättviks marknad istället! Åh så fina fynd du gjorde, gillar speciellt korgen!

Anonym sa...

Vilka fina fynd du gjort. Gillar särskilt den där lilla hyllan. Hoppas du visar upp den sen när du gjort om den. =) Kram