söndag 27 maj 2007

BERSÅ-FIKA OCH SOMMAR-KOR

På tomten vid vår stuga fanns ett stort fyrkantigt land. Där växte en massa fina växter, men också en MASSA ogräs. Så vi har varit ganska trötta på att rensa där....och i år bestämde vi oss för att nu skulle landet bort. Jag fick den "ljusa idén" att vi skulle göra en "berså" där i stället.
Så det var bara att hugga i och gräva.
Så här såg det ut när jag höll på att gräva upp alla växter....puh! det var jobbigt, ska ni veta =)




Nu har plattorna kommit på plats.....nu fattas bara buskarna som ska planteras runt om.




Premiär-fika......i den blivande "bersån".

Får jag presentera våra sommargrannar. Grannen lånar ut sina åkrar till en bonde i byn som varje år flyttar dit några ungdjur som får gå och beta där hela sommaren. Det är mycket trevligt att ha dom där......så här i början är dom väldigt nyfikna på vilka vi är, men så småningom lär vi känna varandra riktigt bra.


Nu blommar syrenen för fullt......känner ni hur underbart det doftar?
Med det önskar jag er en ny trevlig bloggvecka =)

33 kommentarer:

Ann-Sofi sa...

Vad fint det blev med en berså... jättefina möbler. Va roligt med kor som grannar vill också bo på landet(:

Mvh ann-sofi.

Stina sa...

Jahapp...då ska man leta efter kor alltså.:-)
Tjusiga bilder. Puss

Poppins sa...

Ska det bli en syrénberså? En sådan drömmer jag om...
Gillar kor, så jag hade gärna haft dem som grannar. Kram

♥ Pia... sa...

precis vad jag sa idag till lilla gubben ...en berså vill jag ha...den får jag nog fixa själv..för inte fick jag nåt svar:) din blev jättefin och kommer att bli ännu bättre med syrenerna...doftar ända hit till mej ju...Ha det så skönt..PIA

Tingeltangel sa...

Vad härligt det låter med berså. Inte så många som har det idag. Där kan man sitta och dricka kall god hemlagad saft... Vilka underbart söta tavlor du visade i förra inlägget. Vad duktig du är som skapat dem.

elin1976 sa...

Så koselige naboer dere har fått dere. Kuer er flotte dyr(bare dem holder seg bak gjærdet) Koselig hage og flotte syriner. Klem:O)

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, hoppas du haft en skön pingsthelg! VILKET underbart ställe du har!! Den blå sittgruppen där såg ju bara för inbjudande ut!! Ja tack, för en kopp kaffe där!

Vilka gulliga grannar ni har, de är ju bara för bedårande! Jag har alltid gillat kossor, nästan mera än hästar faktiskt! De ser så naivt nyfikna ut..

Ja, jag håller med, jag hatar ogräs! Bra idé att gräva upp och göra berså, man har nog att göra ändå... detta kommer bli jättefint!!

Men vilka vackra tavlor du gjort!! Djupt impad!! Jag fattar ingenting, så snyggt gjort!!

Har haft ett par bloggfria dagar så jag har lite att "ta igen " nu... Ha en bra ny vecka önskar Mari ( å blä o blä så grått och regnigt väder det är...)

Anonym sa...

Berså.. klart ni ska ha det.. mitt trädgårdsland la jag igen för många år sedan! Fint ni fick med plattor o de blå möblerna..Kossorna undrar nog vad ni håller på med för konstigt..=)/Åsa

Anonym sa...

Men vilken bra idé med en berså - ni funderar inte på att bygga en liten pergola över och låta massa slingerväxter bli gröna sköna väggar?

Elzie sa...

Jag skulle gärna sätta mig där och ta en fika. Hoppas bara att alla flugor håller sig till korna *s*.
Kram Elzie

Anonym sa...

Vilken bra idé att göra en berså! =) Det blev ju jättefint. Och ännu finare lär det bli med buskar runtomkring oxå. Härligt med nya sommargrannar. =) Ha en skön kväll. Kram

Birgittas minnen sa...

Ja, det var en bra idé tycker jag, vi har också tagit bort ett land för att få "trädgårdsrum" istället, jag vill ha många platser att sitta på. Det blev verkligen fint och mysigt att sitta där och fika, korna är söta och trevliga grannar. Berså är så hemtrevligt.Fina bilder och syrenen doftar så gott, jag kan känna det.Kram!

Lin & Lavendel sa...

Härligt med berså, det kommer nog att bli jättefint! Fina grannar du har, jag gillar kossor!

LantlivsAnette sa...

Åhhh du milde vad fint..kan riktigt se hur det blir med bersån runt omkring..ska du plantera syrener runt om eller ?Jag ska också göra en berså...det är så fint och mysigt...gott fika du serverar och vackert också...Kram Anette

Husbilsresan sa...

elzste!
Ja, du är så välkommen att komma och fika....flugor har vi faktiskt varit förskonade för(peppar,peppar, ta i trä=)trots våra sommarkossor.
Ha det gott!Kramar!

Min Lilla Vrå sa...

Hej!
Vilken underbar blogg du har:-)
Ja, man får väl träna upp sig på hur man lägger in bilder och skriver..
Jag fattar inte hur man får in texten på sidan och lägga in olika länkar..
Kram//Eva

Lavendel & Romantik sa...

Vilken fin första sida du satt ihop,jättefin. ;-) Och vilken underbar plats att sitta vid kommer det att bli syrener runtom eller? Jag tyckte det såg hemtrevligt ut även korna såg mysiga ut muuuuuuuu på dig Kram/Majsan

Anna sa...

Ser framför mig hur fint det blir när buskarna kommer på plats. Så mysigt med kossorna - blir en riktig Bullerbykänsla. Jo, syrenerna doftar underbart - men vart är solen. Här bara duggar det och är grått...

Ha en fin dag!

Hannele på Hisingen sa...

Så underbart, fint det blev.

My Lovely Home sa...

Hej och tack=) fin berså ni kommer att få! och vilka fina tavlor du gjort kram på dig

Anonym sa...

Vilka söta kor, dom är ju så mysiga..
har tittat på dina vackra tavlor jättefina ,,en sån kul ide,Jag har också den där gamla modellen på trädgårdsmöbler, mycket nostalgi i den.

Lily of the valley sa...

Tjusig berså. Det såg mysigt ut med fikan, inte konstigt korna stod där och dreglade.
Kram
Lily

Eva Agnes sa...

Trevligt med kor inpå knuten. Och fina blåa sommarmöbler har du. I dag blev det sommar här ner på västkusten. Får se hur länge det varar.
Jo, det var ju du som lärde mig att "Göra tavlor" hi hi hi

Stina sa...

Kram till dig du...

Ankan sa...

Det var en bra idé med en berså. En jättemysig fikaplats kommer det att bli (och är redan). Vackert och inbjudande bord du dukat och vad trevligt med kor som grannar!
Det är såna små stunder i livet man längtar efter i vardagens stress...

Stina sa...

Snälling...puss

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag gick in igen för att kika på din gulliga grannar... jag har ju också en gullig kobild från stugtiden, kanske jag dammar fram den, jag älskar kossor!! Å du, himla snygg kanna du hade där på brickan ; ) Mari.

Dubbelörn sa...

Vilka härliga utemöbler, så vacker blå färg. Precis den modell jag är ute efter, vill ha dem vid vårt växthus...

Kram

Anonym sa...

Att gräva är jobbigt...jag vet :=) Men ni fick ju till det väldigt bra och söta åskådare har ni också ser jag :=) Det ser så mysigt och somrigt ut på dina bilder! Kram

BO sa...

Deilig med lunch i det fri! :-)

n o r d i n g å r d e n sa...

Dina syrener doftar gott ännu...
Du har ett mail att läsa från mej sen!! Mari.

Anonym sa...

Guuud va fin nya "bersån" blev!! kanon mysigt ju...mycket bättre än trasslet som var där innan! =)

Anonym sa...

Men åh va fint det blev och va fint det kommer att bli med buskarna runt om! Jättefina bilder på blommor och kor oxå..himla somrigt! :)