torsdag 27 september 2007

JULEN BÖRJAR TIDIGT I ÅR

Fast det bara är september ännu, så fick jag uppleva lite julstämning igår kväll. Tillsammans med elva andra personer från mitt jobb stöpte jag nämligen ljus. Detta skedde på Falu Lusstöperi här i Falun. Man kan boka en kväll och lära sig att stöpa ljus under handledning av Reneé, den jättetrevliga ägarinnan till stöperiet. Jag är osäker på om man kan boka som privatperson eller om det bara gäller personalgrupper. Men det är väldigt populärt och man måste boka i god tid. (Vår rektor hade bokat för ett år sedan!)
I priset ingick trettio ljus i tre olika storlekar och två trearmade grenljus. När dom var färdigstöpta fick vi färga in dom i de färger vi ville ha.Dom blev JÄTTELÄCKRA! må ni tro.
Dessutom fick vi mat (soppa och bröd) vin eller cider, kaffe och kaka.
Det var en jättetrevlig kväll och det var så roligt att få dessa fina ljus med sej hem.
Jag kan bara visa en bild från ljusstöperiets hemsida idag. Men så fort jag får tillbaka min kamera ska ni få se hur mina ljus ser ut.

Bilden kommer från Falu Ljusstöperi´s hemsida. Klicka här för att gå in och titta.

Med detta säger jag god jul...nej jag menar ha en skön kväll =D


21 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med ljusstöpning.. och gott nytt år på dig..=))))))/ åsa

Anonym sa...

Oj så kul, jag älskar julen!
(Har inte riktigt börjat med min julblogg än :)

Lavendel & Romantik sa...

Jisses så kul du brände väl inte dig....Jul ja den kommer ju tydligen med stormsteg...Kul att få se dina ljus sen...Kram på dig/Majsan

Lilla Blanka sa...

Åh vad mysigt och kul det låter med en sån kväll!
Nu börjar jag också komma i julstämning *hihi* som så många bloggare som pysslar och gör så fina saker till jul.
Kram!

Stina sa...

Vad kul att få stöpa ljus.:-)
Ditt lilla ljushuvud.:-) Kramis

Lime sa...

Visst är det jätteroligt med ljusstöpning. Jag var där förra året och har fått frågan om jag vill hänga med även i år! Ska bli spännande att se dina ljus :-)

Solsjö - Under en vind sa...

Så mysigt!!! (jag köpte två nya adventsljusstakar i veckan....) Må gott! Kram!

Min Skattkammare sa...

Jag hann tänka......VOAV här var det en som lärde sig snabbt!!
Då var det bilder från deras hemsida.........fniss, din luring!
Men dina blev säkert också bra.
Vad roligt det låter!
Kram och trevli helg!
Kicki

Dubbelörn sa...

Nä men så mysigt det ser ut med dina bilder... ljusstöpning låter trevligt. Jag tillhör den skaran som älskar julen o får verkligen behärska mig så det inte slår över *skrattar*...

Kramar

Anonym sa...

å så mysigt det låter med ljusstöpning. Och att sen kunna färga dom också det lät jättefint man blir lite sugen ...

Eva Agnes sa...

GOD JUL, själv du...:-)
Håller själv på att förbereda julen och även alla födelsedagar som inträffar nu med början den 13 oktober.
Håller sedan på i ett kör fram till 3 februari.
Skulle gärna vilja se några av de ljus du stöpt. Det är en grej som jag aldrig prövat på.
Kramar och en skön helg till dig
Eva Agnes

Elzie sa...

Visst är det kul med ljusstöpning. Jag har fortfarande kvar något från den gången jag stöpte ljust tillsammans med damerna (alla ca 30-40 år äldre än mig!) i vävstugan. Vi hade jättetrevligt och fina ljus blev det. Jag nens inte använda det sista. Vill ha det som minne.
Ha en bra kväll.
Kram Elzie

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men va kul!! Jag har hört av en tjej i Falun om detta ställe, hon skrev på min sida och tipsade om detta en gång så det var ett trevligt inlägg du visade! Vi alla ljusälskare måste ju hamna i pardiset och få göra sina egna ljus! Ser fram emot att se dina sen när du har fått tillbaka kameran! Ha en trevlig helg! Mari.

Linneagården sa...

Vad mysigt ni verkar ha haft det. Gjorde du juleljus? blir spännande att se dina hemstöpta ljus.
Ha en fortsatt bra helg.
*kram* /madelene

NICOLINAS BONING sa...

God jul på dig själv...;-)
Visst är det roligt att stöpa ljus själv...speciellt om dom blir någorlunda raka...fniss...då förstår du hur mina och gängets ljus blir...fniss...
Kram/Birgitta

faster atta sa...

Handstöpta ljus kan ju få vilken jul som heldst att bli mysig!! Ska bli jätteroligt att se dina skapelser!

♥ Pia... sa...

Vad roligt det lät...skulle gillat att stöpa ljus i Falun ..men för långt bort:)...själv gör jag tändsticksakar ..ja dekorerar dom alltså...hur kul som helst..men hösttemat håller jag mej til just nu...sen kommer julen:) ha en härlig fortsättning på helgen...PIA

Birgittas minnen sa...

Ja, det här känner jag till men har inte varit där någon gång även om jag fått ljus i present därifrån. Det är ju verkligen fina ljus och det ska bli kul att få se dina alster när du kan fota igen. Hoppas det blir snart. Kram på dej och ha en bra vecka.

Ankan sa...

Det låter som en rolig idé att stöpa ljus nu när det är höst och man ändå helst vill vara inne! Trevligt också med sällskapet och den goda maten. Ljusen på bilden skapar verkligen julstämning! Kram

Anonym sa...

Vilken underbart mysig kväll ni hade i ett ljusstöperi !

Ljus får man aldrig för mycket av och dom är ju så vackra och njutningen är ju maximal när man har köpt/fått dom direkt från ett ljusstöperi dessutom.

Ser fram emot foton på dina ljus.

Kram Kram
Carina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så kul att få stöpa ljus...
Kul när man får lära sig hantverk!
Ha en bra dag!
Marie