söndag 18 november 2007

"DEN GAMLA GODA TIDEN"........

Jag satt och tittade igenom lite gamla bilder jag har skannat in på datorn.Det är mina föräldrars dia bilder från det jag var liten.....kul att ha faktiskt. Jag kom att tänka på att då var det verkligen vinter, när det var vinter och sommar, när det var sommar.....åtminstone är det så man minns det. På sommaren sken alltid solen och på vintern var det alltid mycket snö.Jag kommer då inte ihåg att det var en enda "grön vinter", när jag var liten.
Här visar jag er ett par bilder från mitt "arkiv". Jag är nog 7-8 år på bilderna.

Här har jag precis landat med mitt "flygande tefat". Ja det stod faktiskt så på det. Det var av plåt och jag hade önskat mej det i julklapp.Jag kommer ihåg att jag blev så glad när jag fick vad jag önskat....och den här bilden är förmodligen tagen vid "jungfrufärden" med tefatet på juldagen.


Det här är en rolig bild...ser ni så arg jag är? Eller rättare sagt jag blev så rädd....att jag blev arg.Detta hände: Jag kom från skolan (ja, jag åkte faktiskt skidor till skolan) och mamma skulle överraska mej och ta ett kort på mej. Hon satt gömd på förstubron och precis när jag kom runt hörnet, så knäppte hon. Jag var ju inte beredd på att någon skulle sitta där på bron, så jag skrek av ren rädsla och sedan kommer jag ihåg att jag var JÄTTEARG på mamma......och skrek och grät i högan sky!
Vi bodde på landet och hade ett litet jordbruk.Och jag minns min barndom som mycket lycklig.Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på mina föräldrar och min uppväxt.

Inte hade vi det så väldigt bra ställt, men jag har aldrig saknat något. Man var nöjd med det man hade och ställde inte så höga krav.

Ha nu en mysig vecka, mina kära vänner. Sköt om er!
MASSA KRAMAR!!!


23 kommentarer:

Birgittas minnen sa...

Ja, visst är det oftast så man kommer ihåg vintrar och somrar, tiden lägger en ljuv dimma över alla minnen. Härligt att åka skidor till skolan, det är mer än vad jag gjort, men jag travade och pulsade många kilometer i djup snö, har plågat mina barn i åratal med att berätta hur min skolväg såg ut, med hängande broar över Klarälven, men dom är inte ett dugg imponerade, konstigt. Det är fina bilder och minnen du berättar, mysigt att ha en sådan uppväxt. Ha en bra vecka och kram på dej.

Anonym sa...

Vilken underbar bild.

Ja man kommer ihåg det fina och det är skönt. Jag minns inte en enda sommar som inte var fylld av varma långa dagar när man badade massor. Aldrig var det kallt och aldrig regn och knappt att jag minns några myggor.
Det är varmt och skönt att ta fram så fina minnen, jag håller med dig.

Ha en riktigt bra vecka..

Lily of the valley sa...

Jo, jag kommer också ihåg vintern som vit av snö och sommaren grön och solig. Så kul att hitta gamla bilder, fina minnen. Jag tror inte att jag har så många bilder från min barndomstid.
ha en skön vecka
kram Lily

NICOLINAS BONING sa...

Tänk att det var bättre med vädret när man var liten;-)
Vad mysigt det ser ut på bilderna med all snö...som jag egentligen inte gillar nu för tiden...man var ju aldrig inne efter skolan utan det var utelekar hela tiden tills man blev inropad.
Skönt med minnen som man blir alldeles härligt varm inombords av.
Kramar/Birgitta

Lisas torp sa...

Hej!

Såg dej hos "Fridtid" och blev litenyfiken..och mycket riktigt - jag känner igen väldigt mycket i det du skriver om och visar!
Dessutom är jag också "med torp" och allt vad det innebär.
Jag älskar katter och har haft flera själv, för tillfället har jag ingen men njuter av andras bilder och berättelser!
Ja, precis som du har jag också blivit "biten" av den vita stilen - den har väl smugit sej på allteftersom, men nu är den ett faktum och jag trivs med mitt hem på ett annat sätt!

Ha en jätteskön söndagskväll och titta in hos mej om du har lust!

Lisa

♥ Pia... sa...

Hej...oj så mysigt...visst kommer man ihåg så där...mycket snö...låg föresten igår väl innan jag skulle somna och tänkte på mina barndomsvintrar..hur det var...jag växte ocskå upp på landet på en bondgård...aj ja det var tider det...stackars dej så du blev skrämd:)...PIA

Lisas torp sa...

Hej igen!

Kul att du svarade så snabbt!
Jovisst säljer jag mina kort om du mejlar mej på lisastorp@yahoo.se så kan jag mejla över bilder så du kan välja.

Ha det gott!

Lisa

Stina sa...

Men du vad kul. Riktig vinter också. Här blir det väl bara soppa kan jag tro. Kramis

Lusthuset sa...

Härliga bilder!! Visst måste man vara lyckligt lottad när man kan se tillbaka på sin uppväxt och bli varm om hjärtat. Jag känner det så också och brukar sitta och titta på bilder från den tiden när andan faller på och då kan jag känna mig lycklig. Kanske minns man det mer idylliskt än det var, men det gör ju inte något eller hur? Ha en bra vecka. Kramar!!

Dubbelörn sa...

Vilka minnen jag fick. Tefat hade ju jag också o flög fram i backarna gjorde man.

Vintrarna var absolut bättre förr men så bodde jag ju uppe i norr på den tiden *fniss*.

Elzie sa...

Så jätteroligt med gamla kort. Har också en massa på dia som man skulle göra riktiga kort av. Bland annat från våra semestrar på Öland i början på 60-talet.
Hoppas du får en bra dag.
Kram Elzie

Lilla Blanka sa...

Ja, jag känner likadant, det var alltid massvis av snö på vintern o skön varm sommar med mycket bad på sommaren när man var liten...undra om våra barn kommer säga desamma när de blir stora..? Det kan de väl inte..det är ju "aldrig" snö nuförtiden o somrarna bara regnar bort.. :o
Kram. Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst måste väl vädret varit mer "rätt" med årstiden förr!!
jag minns också att det var mer snö på vintern osv.
Tänk vad fort de gick, de där tefaten!!!
Se upp i backen, fyra hål i nacken!!
Kram
Marie

Anonym sa...

Visst är det kul o kolla gamla bilder... =)) och jag känner igen modet och stilen ...=)) Ja.. man blir varm i hjärtat över sina föräldrar som ställde upp i vått o torrt..=)/åsa

Solsjö - Under en vind sa...

Visst är det sååå man minns det!!! Men till viss del bedrar nog minnet oss.....När jag skulle börja simskolan som sexåring juni 1981 så var det snö på marken då vi gick till sjön....konstigt nog lärde jag mig simma den sommaren! Ha en bra vecka!Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fina gamla bilder på dig i vintermiljö, så kul att kvar och plocka fram och titta på!! Mari.

Smultronstället sa...

Jo nog e de mysigt med mycket snö och riktig vinter. Hittade till dej via Stina är det ok om jag länkar dej?Jag började förra veckan du är varmt välkommen till mej åxå,mina smultron, heter bloggen.

Må gott och ha en bra vecka!
M

Poppins sa...

Jag minns också soliga somrar och vita vintrar (även här nere i söder) men vet inte om det är minnet som spelar spratt.
Låter som du hade en trygg och mysig barndom! Och visst kan man längta tillbaka till den tiden. Det känns som om världen VAR säkrare - jag kände mig också trygg som liten.
kramar
PS Vilken söt ängel som målar stjärnor på himlen!

Lavendel & Romantik sa...

Jag upplevde också att sommaren och vintern var så mycket mer.....Tack för att du tittar till mig,jag har ju inte riktigt samma tid vid datorn ;-) men kommer in då och då....Kramar/Majsan

Anonym sa...

Va skoj att få se de gamla bilderna! Håller med om att förr var det verkligen riktig vinter och riktig sommar!...jag är född -69 och minns sportloven man hade när det var minst en halvmeter snö, underbart!..nu blir det ju knappt vinter, trist! Ha det! Kram :)

Hem & Harmoni Marie sa...

Åh, va kul att ha kvar såna bilder och minnen!
Underbart!

Kram Marie
PS. Slingan har jag köpt på Bauhaus... så nu får du be din dotter att åka dit... :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Kikar bara in för att säga hej och vilken fin liten stjärn-målare du har där i vänstra hörnet!! O ja, nog hade det varit kul med julstuga även i år, om jag hade hunnit, men det är rent en omöjlighet i år, är nästan aldrig hemma tyvärr men en liten julfika kanske jag hinner bjuda dig på ändå ngn dag, jag hoppas det! : ) Vi hörs! Mari.

Anna sa...

Vilka härliga bilder du visar från din barndom! Tänk att kunna åka skidor till skolan! Din barndom låter ju i det närmaste idyllisk:) Och visst håller jag med dig om att man var nöjd med vad man hade - det är annat nu för tiden!

Ha en härlig kväll!
Kram
:)Anna