lördag 16 augusti 2008

KÖKSRENOVERING

Sent omsider har vi äntligen
kommit igång med köksrenoveringen i vårt torp.
Jag hade ju trott att vi skulle vara färdiga innan jag började jobba efter semestern, men ack vad jag bedrog mej.....men nu har vi i alla fall fått ändan ur vagn och börjat....
Snyggt va? Så här såg väggarna ut när jag rivit bort fyra lager tapeter....hm....nästan allt lossnade.....
*

...istället för att spackla valde vi att sätta upp en så kallad "genväg"(en slags tjock tapet som täcker över alla ojämnheter, så att det går att tapetsera över)
Här är "genvägen" på plats.

*


Vi ville ha pärlspont som bröstpanel.....och även här ha vi valt att "fuska". Vi sätter upp panelskivor som ser ut som "riktig" pärlspont. Sen ska dom målas vita. Här sitter första skivan på väggen. Listen satt där redan och eftersom panelskivorna är bara 6 mm tunna kan den sitta kvar.....himla praktiskt!


Här har vi kommit en bra bit på väg.....
*
Köksluckorna och lådorna klär vi också med panelskiva.


Så här såg dom ut före......

.....och så här efter.....Dom ska också målas.....vita,tror jag.....eller.....?

Förslag mottages tacksamt!

*
Så långt kom vi den här helgen.....för söndagen tänker vi ägna åt att vila och se på OS på TV.
Så fortsättning följer.......
Hoppas ni har det gott!
*
Se you......PÖSS!!!!!

15 kommentarer:

C De-sign sa...

Så roligt att ni kommit igång...och du panelskivorna verkar ju vara toppen bra! Jag tycker att köksluckorna ska vara vita eller svagt ljusgrå...... Gråa toner till vitt tycker jag är snyggt! Nu är även den här helgen snart slut....ha en skön söndagskväll! Kram fr C

Lavendel & Romantik sa...

Hej du!! Snyggt jobbat, vi har också panelskivan på luckorna i köket hemma inte torpet. Det blir jättefint...Lycka till med resten Kram/Majsan

Birgitta sa...

Det verkar ha gått i racerfart i helgen. Så snyggt det kommer att bli och skönt när det är klart. Jag skulle nog måla köksluckorna, kanske i en vitgrå färg, tror det skulle bli snyggt. Ha det gott i regnet, kramar Birgitta.

n o r d i n g å r d e n sa...

Å va kul, köket kommer bli så fint! Vi har ju satt fuskpanel i vårt kök med, det blir lika fint som vanligt! Va fint det blev på luckorna med, bra idé! Mari.

♥ Pia... sa...

Hej..så himla käckt med pnelskivor..skulle vilja ha de på nån vägg här hemma..men snickar`n har semester några år till:)..fin var det..kul att se när du målat allt oxå..snygga ni var du och polarn din i era mammors klänningar....och prova på att göra tavlor du..det är superkul..kram..PIA

Dubbelörn sa...

Det blir ju en kanonfin makeover! Är själv väldigt svag för den varma ljusgrå färgen.

Har varit till köksinredare o fått förslag på vårt kök o det skulle bli en dröm!! Men..... nu har ju mannen dragit igån badrumsprojektet bl alla andra projekt som hänger på "halvan". så jag lär nog få vänta på mitt drömkök, men det fins där ute.

KRamar

linnea-maria sa...

Vilka fiffiga grejer det finns nuförtiden!! Jag tycker att oavsett vilken kulör du väljer så ska skåpstommen och låddorna ha samma färg, då hör de mer ihop så att säga. Det kommer bli supersnyggt. Lycka till med renoveringen och ha en fin dag/linnea-maria

Lisas torp sa...

Så fint ni får det! Såna panelkivor har jag också funderat på - jättesmart och ursnyggt!

TACK för jättefin kommentar hos mej!

Lycka till med renoverandet!
kram
Lisa

Stina sa...

Så himla praktiskt och snyggt med panelskivan, har satt sådan både på vägg och i tak i mitt kök målade allt i brutet vitt...är så nöjd och det kommer säkert du också att bli.

Lycka till med fortsatt renovering!
//Kram Stina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt när det finns en genväg för en gångs skull. Det är sällan det brukar finnas! Det kommer att bli jättefint!
Kram
Marie

Unknown sa...

Blev ju riktigt snyggt med panelskivorna,ja vitt passar nog bra..så långt ni kommit med renoveringen,kul!

Hoppas du har haft en lika fin sommar som jag haft hos min pappa i Värmland,må så gott!

Kram Maria

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Heej Gunn!
Rackarns va ni ligger i..de blir verkligen fint!!! Så himla praktiskt med panelskivan, vi har ju också använt oss av den =)

Vitt är ju som bekant alltid snyggt, men ljusgrått är också väldigt fint tycker jag, de blir dessutom en fin brytning mot allt det vita. Men jag vet de är jätte svårt att bestämma sig, man velar hela tiden *fniss*

Ha en fortsatt fin vecka!
Kramar från Benita

Min Skattkammare sa...

Oj oj, det där kommer ju att bli toppenfint! Men just det där att få ändan ur vagnen.....inte lätt när man börjar bli baktung...fniss!
Lycka till!
Kram Kicki

Lotten sa...

Oj, vilket arbete... men det kommer nog att bli jättefint när det är klart!
Återkom snart med fler bilder ;-)

Hjärtats saga sa...

Hejsan!
Det ser fint ut, man anar hur det kommer att bli - naturligtvis jättefint. Det ska bli spännande att följa. Jag skulle nog välja vitt. Målade för flera år sedan en ljusgrå färg på luckorna och lådorna i köket och det ångrade jag mig ganska snabbt efter och de är fortfarande gråa. En vacker dag ska det målas om till vitt.
Min sommar har varit härlig med jobb i butiken, släkt och vänner som kommit på besök samt varit utomlands, så jag har inte varit så flitig på bloggen och att hälsa på bl a hos dig. Det ska bli bättring.:) Vad konstigt - det är inte förrän nu som det känns att semestern är slut fastän jag jobbat mycket i butiken. Jag jobbar även halvtid i skolan och det är ju när den börjar som det känns att semestern är slut.
Hoppas att katterna mår bra. Jag vill para min lilla prinsessa, men har inte hittat någon bra prins ännu.
Ha det så bra och många hälsningar från Kerstin